Laatst bijgewerkt: 2 oktober 2024
Voor PARTICULIEREN verwijs ik graag naar de pagina voor PARTICULIEREN.
Voor SCHOLEN verwijs ik graag naar de pagina voor SCHOLEN.
Programmeren
Thijs Geerlings heeft vanaf 1990 eigen educatieve software voor het basisonderwijs ontwikkeld. Als leerkracht op de basisschool had hij de nodige educatieve kennis in huis.
Dat resulteerde niet alleen in een hele reeks met computerboeken, maar vooral met ...
... heel veel programmeerboeken.
Er werd geprogammeerd in de volgende programmeertalen (de ene wat uitvoeriger dan de andere):
Begin document Terug naar hoofdmenu Terug
Hulpprogramma's (Utilities)
WAARSCHUWING: Het gebruik van onze software is geheel voor risico van de gebruiker.
Onze software is uitvoerig getest op virussen en andere malware, maar we kunnen helaas geen 100% uitsluitsel geven.
Thijs Geerlings heeft diverse programma's gemaakt die nuttig zijn als hulp bij het programmeren.
Voor gebruik door anderen zijn deze programma's een beetje "opgepoetst" en voorzien van een uitgebreide Handleiding.
Kleurenmixer
Een programma waarin allerlei functies in verband met (achtergrond)kleuren kunnen worden uitgevoerd.
Puzzelwoorden
Een hulprogramma waarin diverse functies in verband met woordenschatten kunnen worden uitgevoerd.
Zie verder bij download, ook voor een uitvoerige Handleiding.
Begin document
Terug naar hoofdmenu
Terug
Code-fragmenten zijn stukken programmeercode, die je kunnen helpen bij bepaalde (ingewikkelde) programmeertaken.
Deze fragmenten bestaan uit verschillende bestanden en zijn als ZIP-bestand ingepakt. Na het uitpakken dien je deze fragmenten in de programmeermap te plaatsen.
Hoe maak enkele programmeertaken gemakkelijker?
Hoe laat je een (analoge) klok realtime de tijd aangeven? En hoe kun je een bepaalde tijd zetten op de klok?
Hoe laat je een (digitale) klok realtime de tijd aangeven? En hoe kun je een bepaalde tijd zetten op de klok?
Hoe laat je een gebruiker op een mooie manier gegevens invoeren?
Hoe vervang je de (lelijke) melding door een eigen meldingsbox?
Hoe plaats je beeldfragmenten in je programma?
Hoe toon je een grote hoeveelheid tekst (b.v. programma-uitleg) op het scherm?
Hoe neem je een fraaie topscoretabel op in jouw spelprogramma?
Code-fragmenten
WAARSCHUWING: Het gebruik van onze software is geheel voor risico van de gebruiker.
Onze software is uitvoerig getest op virussen en andere malware, maar we kunnen helaas geen 100% uitsluitsel geven. Algemeen
In deze unit (zonder frm) zijn enkele algemene procedures en functies uitgewerkt! Met een klein testprogrammaatje.
Programmeertaal: Delphi 5. Zie verder bij download. Analoge klok
In dit fragment zijn beide mogelijkheden uitgewerkt. Met nog diverse andere instelmogelijkheden!
Programmeertaal: Delphi 5. Zie verder bij download. Digitale klok
In dit fragment zijn beide mogelijkheden uitgewerkt. Met nog diverse andere instelmogelijkheden!
Programmeertaal: Delphi 5. Zie verder bij download. Invoer
In dit fragment is een complete unit "Invoer2.pas" opgenomen, samen met een klein testprogramma.
Eenvoudig aan te roepen.
Programmeertaal: Delphi 5. Zie verder bij download. Melding
In dit fragment is een complete unit "Melding2.pas" opgenomen, samen met een klein testprogramma.
Veel instelmogelijkheden om de "Messagebox" mooi vorm te geven.
Programmeertaal: Delphi 5. Zie verder bij download. Picclip
In dit fragment zijn enkele complete units "PicclipX.pas" opgenomen, samen met een klein testprogramma.
Een PDF-handleiding en de gebruikte afbeeldingen zijn bijgevoegd.
Programmeertaal: Delphi 5. Zie verder bij download. Tekst
In dit fragment is een complete unit "Tekst2.pas" opgenomen, samen met een klein testprogramma.
Hiermee kun je grote tekstbestanden (ASCII-bestanden) op het scherm tonen.
Voor goede leesbaarheid kun je lettertype en -grootte (beperkt) aanpassen.
Programmeertaal: Delphi 5. Zie verder bij download. Topscoretabel
In dit fragment is een complete unit "Topscoretabel2.pas" opgenomen, samen met een klein testprogrammaatje.
De topscores zijn te zien, te printen en te wissen. Tevens zijn er routines opgenomen om de scores aan te passen, in te lezen en weg te schrijven.
Programmeertaal: Delphi 5. Zie verder bij download.
Begin document
Terug naar hoofdmenu
Terug
Deze pagina afdrukken
© 2024 - Webmaster Thijs Geerlings